takie sobie logo serwisu
Nova et vetera...

WYPISY HISTORYCZNE
Niewolnictwo
Edukacja
WYPISY
EGZEGETYCZNE
Historia egzegezy
Komentarze
Genealogie Jezusa
Krwotok
Ryba św. Piotra
77 razy
Podróż do Jerozolimy
Cudzołożnica
Skorpion
Belzebub
Trzy dni
i trzy noce
Jak wielu
będzie zbawionych
Syn marnotrawny
Niedostrzegalnie
Rozwód
Dzieci
Wielbłąd
Łazarz
Olejek nardowy
Biczowanie
Data śmierci Jezusa
Rozwód

Giuseppe Ricciotti

Życie Jezusa Chrystusa


Tłumaczył z języka włoskiego
Jan Skowroński

Warszawa 31956





Rozwód (Mt 19, 3)

Wtedy przystąpili do Niego faryzeusze, chcąc Go wystawić na próbę, i zadali Mu pytanie: "Czy wolno oddalić swoją żonę z jakiegokolwiek powodu?" (Mt 19, 3).

[s. 528]

Był to stary problem, obszernie roztrząsany w szkołach rabinackich już przed Jezusem, a także potem. W Prawie Mojżeszowym rozwód był dozwolony, ale tylko z inicjatywy męża. Czytamy tam: "Jeśli pojmie człowiek żonę i będzie ją miał, a nie znajdzie łaski przed oczyma jego dla jakiej obrzydliwości (po hebr. 'erwat dabar), napisze list rozwodowy i da w rękę jej, i puści ją z domu swego" (Pwt 24, 1). Ten list rozwodowy pozwalał kobiecie na zawarcie małżeństwa, ale gdyby nowy małżonek zmarł albo dał jej także list rozwodowy, poprzedni małżonek nie mógł już powtórnie wziąć z nią ślubu (por. Pwt 24, 2-4). Rabini dumni byli z tego przywileju i uważali, że rozwód był łaską udzieloną przez Boga jedynie wybranemu narodowi. Powstawały jednak między nimi różnice zdań, jeśli chodziło o sprecyzowanie powodów wystarczających, by taki rozwód przeprowadzić. Prawo mówiło tylko o "obrzydliwości", o czymś brzydkim, nieprzystojnym. Szczegółów w tym względzie brak.

Opierając się na świadectwie Mishny (Ghittin IX, 10) szkoły dwóch wielkich mistrzów z czasów przedchrześcijańskich, Hillela i Szamaja, różniły się w tym wypadku, jak zresztą i w wielu innych, całkiem zasadniczo. Szkoła Szamaja rozumiała słowa Prawa Mojżeszowego w sensie czysto moralnym, a więc jej zdaniem do przeprowadzenia rozwodu upoważniało np. cudzołóstwo. Szkoła Hillela była bardziej liberalna; słowa Prawa według niej należało rozumieć w sensie wszelkich niedociągnięć w życiu rodzinnym czy społecznym; jako przykład podano żonę, która zasługiwała na list rozwodowy, ponieważ przypaliła obiad. Później Rabbi Aqiba pójdzie jeszcze dalej twierdząc, że wystarczającym powodem do rozwodu będzie to, że mąż znalazł inną kobietę, piękniejszą od żony.

[s. 530 przypis 1]

Rozwód z inicjatywy żony nie był przewidziany w starym Prawie, przywilej ten był zastrzeżony wyłącznie dla męża. Za czasów Jezusa jednak pod wpływem zwyczajów grecko-rzymskich i wśród Żydów z arystokracji zdarzało się, że rozwód następował z inicjatywy kobiety. W rodzinie Heroda Wielkiego mamy nie tylko przykład Herodiady, ale również Druzylli, która opuściła swego męża Aziza z Emesy, by poślubić prokuratora rzymskiego Feliksa (por. Antiq. XX. 141-143; Dz 24, 24).




Copyright © by Usługi dla Ludzkości (xwa & mb).
Last UpDate: 12.01.2011 [ver.3.1 rb©]
Generation time: 0.02362sek.


Warning: Unknown: open(/var/lib/php5/sess_ea099cedf1468230b2a4d77513fe8436, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php5) in Unknown on line 0